Hoe vind je tegenwoordig werk? Door het te oefenen!
Jobmarketing 3.0, het vernieuwde Werkboek, helpt je stap voor stap.
Het is geschreven door Aaltje Vincent, loopbaancoach en gespecialiseerd in wat zij noemt jobmarketing. Hoe zet je als werkzoekende jezelf op de kaart voor een job? En hoe help je als recruiter te begrijpen waar een werkzoekende een steuntje in de rug nodig heeft.
Hoe maak je een cv? Hoe doe je een videosollicitatie?
Hi Aaltje, wat heb je toegevoegd aan de vernieuwde versie van dit Werkboek?
“Ik heb de voorbeelden geactualiseerd van hoe je op een moderne manier je cv kan opstellen met je resultaten. En ik heb uitgebreid aandacht besteed aan hoe je jezelf goed voorbereidt op sollicitatiegesprekken die op dit moment door de coronacrisis bijna allemaal online gebeuren met videotools zoals Zoom, Facetime, Teams of Whatsapp.”
Waarom is het nodig daar aandacht aan te besteden?
“Recruiters en uitzenders hebben weinig tijd. Zorg dus dat je meteen positief opvalt tussen alle sollicitanten. Hoe je dat doet, verschilt per baan en per werkomgeving. Het is altijd maatwerk. Je moet jezelf eerst de juiste vragen stellen. Bijvoorbeeld: wie is de contactpersoon? Hoe is de werkomgeving, hoe is de dresscode, wat maakt mij de juiste persoon voor de job?
Het draait allemaal om voorbereiding. Wat moet je weten en doen? Daar help ik werkzoekenden bij met mijn oefenboek.”
Waarom is oefenen belangrijk?
“Het is demotiverend als je je werk, je baan of je klandizie verliest. Je kunt er diep om rouwen, maar ook weer diep ademhalen en bedenken: wat ga ik nu doen? Wat kan ik? En wat heb ik nodig voor een volgende stap? Hoe ziet die eruit? Hoe kom ik daar achter?
Een handleiding helpt. Door te oefenen, door jezelf vragen te stellen en daar de antwoorden bij te zoeken overwin je je machteloosheid en word je vaardig. Je gaat jezelf weer waarderen.
Dat is essentieel, want daardoor springt de vonk over. Dan ben je enthousiast en overtuigd van wie je bent en wat je kan. Dan gaan anderen ook zien wat je waard bent en wordt je kans op nieuw werk een stuk groter.”
Hoe weet je wat je waard bent?
“Iedereen is onbewust bekwaam. Iedereen vindt het zo gewoon wat ze doen of hebben gedaan, dat ze niet beseffen wat dat waard is. Knip wat je hebt gedaan eens in stukjes en bekijk ze met een vergrootglas. Ik vraag mensen die ik coach altijd het hemd van het lijf: wat deed je precies, hoe, waarom was jij daar goed in? Een selecteur die jouw sollicitatiebrief en cv bekijkt heeft geen idee wat je precies deed. Een werklabeltje zegt een buitenstaander niks. Probeer dus bij je werkervaring ook de kwaliteiten en vaardigheden te beschrijven die je daarin ontwikkelde. Dan begint je cv pas te leven voor een buitenstaander.”
Wat zijn je skills?
“Weet wat jouw specifieke skills zijn. Vooral nu er in hele sectoren minder werk is en mensen een switch moeten maken naar een andere beroepsgroep is het belangrijk om je skills goed onder woorden te brengen.”
Netwerken via arbeidsbemiddelaars
“Steeds meer organisaties gebruiken arbeidsbemiddelaars voor de werving en selectie van sollicitanten. Uitzenden en detachering is een prima manier om kennis te maken met een nieuwe werkomgeving. Uitzenders weten vaak als eersten welke banen vrij komen.
Ik adviseer werkzoekenden dus altijd uit te zoeken waar ze zouden willen werken en wie daar de arbeidsbemiddelaar is.”
Houd je netwerk je leven lang bij
“Sommige mensen moeten eerst iets overwinnen voor ze de moed hebben om openlijk te gaan netwerken en zichzelf te promoten. Ik vertel in mijn boek waarom netwerken nodig is. Iedereen zou z’n hele leven zijn eigen werknetwerk bij moeten houden. Want het kan je op elk moment overkomen dat je je werk verliest. Het komt altijd onverwacht. Dan is het fijn als je al weet hoe jouw wereld van werkmogelijkheden er uit ziet, wie de contactpersonen zijn enzovoort.”
Vergroot je jobmarktwaarde
Thanks Aaltje, je boek laat zien dat het vaak draait om details bij jobmarketing. Werk vinden is in feite al een job op zich.
“Ja, ik hoop dat mensen ermee aan de slag gaan. Weten wat je waard bent en hoe je jezelf goed presenteert, dat vergroot je plezier in het leven en je kansen op werk!”
Tips voor hrm, recruiters en uitzenders
Ook voor wie zelf werkt als personeelsadviseur of in de arbeidsbemiddeling is het boek een aanrader. Het staat vol met tips die je door kunt geven aan je medewerkers en kandidaten. Daarmee toon je jezelf een goede loopbaanintermediair en werkgever. Zet het op de boekenplank naast je bureau. Elke bladzij bevat wel een tip van de dag voor de wereld van werk. En het frist je ingesleten denkpatronen op.
Het boek Jobmarketing 3.0 en het Werkboek Jobmarketing 3.0 zijn verkrijgbaar via Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv.
Interview: Hinke Wever